1396-08-18 16:37
1640
0
46373

اربعین میعادگاه منتظران مهدی(عج) و عیسی مسیح(ع)/ رمزگشایی از اتحاد استراتژیک جمهوری اسلامی و روسیه

این پیاده روی نشانه ای مهم از آمادگی برای یک تحول معنوی جهانی و آخرالزمانی است. من بعنوان یک مسیحی ارتدوکس با رویکرد آخرالزمانی انقلاب اسلامی که خود را حرکتی آماده گر برای ظهور مسیح و مهدی می داند، موافقم و امیدوارم با آن حادثه عظیم که پیروان همه ادیان منتظر آن هستند، فاصله زیادی نداشته باشیم.

به گزارش گلستان ما، در سالهای اخیر مراسم اربعین امام حسین(ع) و پیاده روی میلیونی آن به مقصد کربلا مورد توجه ویژه آزادی خواهان جهان قرار گرفته است ؛ تا جایی که عنوان بزرگ‌ترین و طولانی ترین مراسم و سعی مذهبی جهان برای آن ثبت شده است .

این توجه بطور خاص در بین سیاستمداران و اندیشمندان ادیان و مذاهب مختلف هر سال نسبت به سالهای دیگر ابعاد گسترده تری در جهان پیدا می کند .

تا جایی که گروه های مطالعاتی تحقیقاتی از غرب و شرق در خصوص فلسفه اربعین حسینی به این موضوع ورود کرده اند که نتایج آن ، کلید رمزگشایی از تحولات جهانی و تعامل و تقابل ایدئولوژیکی در آینده خواهد بود .

یکی از اندیشمندان بزرگ جهان که امسال در راهپیمایی اربعین شرکت کرد ، الکساندر گلیویچ دوگین است .

کسی که او را برخی ایدئولوگ و مغز متفکر ولادیمیر پوتین توصیف کرده‌اند .

پرنفوذ‌ترین ایدئولوگ جهان مسیحیت ارتدوکس که سفر سال گذشته اش به قم نیز بازتاب گسترده ای در ایران و روسیه و جهان داشت .

در آن سفر ، رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم از دوگین پرسیده بود که دین رسمی پوتین چیست ؟ و پاسخ او 2 کلمه بود: ارتدوکس روسی.

به اعتقاد دوگین، پوتین «تحت تاثیر روحانیون سنت‌گرای» این کشور است و در ادامه از اهداف خود رمزگشایی می کند که جامعه مسیحیان ارتدوکس روسیه که من نماینده آنها هستم ، با دنبال کردن مسیر انقلاب اسلامی، می‌تواند به سوی موفقیت گام بردارد.

شما از ما جلوتر هستید و می‌توانید الگویی باشید که ما باید از آن پیروی کنیم.

وی اینگونه از دلایل ایدئولوژیک حضور دور از انتظار روسیه به میدان آوردگاه ظهور یعنی سوریه و عراق پرده می گشاید:«هدف ما این است که معنویت را بالاتر از مادی‌گرایی قرار دهیم و در دفاع از سنت خودمان و برای نابودی مدرنیته بجنگیم. بنابراین باید به این نکته توجه داشته باشیم که ما و شما داریم در یک جبهه واحد در سوریه می‌جنگیم»

و می افزاید: «این اولین بار است که روسیه با ایرانی‌ها و عراقی‌ها و شیعیان متحد شده است» و چشم انداز این اتحاد را اینگونه ترسیم می کنند: «آنچه من از این مقطع تاریخی می‌فهمم این است که ما باید همکاری‌هایمان را یک گام جلوتر ببریم و این اتحاد تاکتیکی را بر اساس اشتراکات ارزشی و سنتی، به یک اتحاد استراتژیک تبدیل کنیم».

امسال نیز این ایدئولوگ به همراه چند تن از شخصیتهای فرهنگی اجتماعی روس در کنفرانسی در شهرهای نجف و کربلا شرکت کرده اند.

دوگین در ارتباط با انگیزه‌ شرکت در این کنفرانس و مراسم اربعین بیان داشته است: "من چند سال اخیر اخبار مربوط به این رویداد مهم و عظیم را دنبال می کردم و مایل بودم فرصتی برای مشاهده از نزدیک آن برایم فراهم شود.

وی در ادامه این مصاحبه می افزاید: از نظر من حادثه پیاده روی اربعین که هر روز ابعاد بین المللی گسترده‌تری پیدا می کند و از همه ملیت‌ها و ادیان از جمله مسیحیان در آن شرکت می کنند، مقدمه یک تحول اساسی در مقیاس جهانی است.

مغز متفکر روسیه معاصر می افزاید : من بارها این موضوع را گفته ام که دنیای مدرن با ایدئولوژی لیبرال و سرمایه سالارانه اش به پایان رسیده و جز بحران آفرینی دستاورد دیگری برای بشریت ندارد و بشر امروز محتاج یک رستاخیز معنوی و الهی است که مایه های آن قویا در انقلاب اسلامی و نهضت امام خمینی وجود دارد.

ما به عنوان مسیحیت ارتدوکس در روسیه نیز پیگیر این نهضت معنوی هستیم و راه نجات را در ایستادگی در مقابل امپریالیسم مدرن و عاری از معنا و مشحون از ماده پرستی آن می بینیم و از این جهت با جمهوری اسلامی ایران و نقشه راهی که از سوی آیت الله خامنه ای برای آینده انقلاب اسلامی ترسیم می شود، احساس قرابت ویژه ای می کنیم.

من در روسیه از مدافعان سرسخت اتحاد و همکاری ایران و روسیه برای مقابله با داعش که از طرف آمریکا و غرب حمایت می شدند، بودم و دیدیم که این همکاری به بار نشست و امروز داعش و حامیان غربی و منطقه ای اش در سوریه و عراق شکست خورده اند و ما پیروز شده‌ایم.

دوگین با تشبیه کردن پیاده روی اربعین به یک حرکت آخرالزمانی، می افزاید: این پیاده روی نشانه ای مهم از آمادگی برای یک تحول معنوی جهانی و آخرالزمانی است. من بعنوان یک مسیحی ارتدوکس با رویکرد آخرالزمانی انقلاب اسلامی که خود را حرکتی آماده گر برای ظهور مسیح و مهدی می داند، موافقم و امیدوارم با آن حادثه عظیم که پیروان همه ادیان منتظر آن هستند، فاصله زیادی نداشته باشیم. ما و همه کسانی که در جستجوی عدالت و معنویت در دنیای ظلمت و ستم زده مدرن هستیم باید با همدیگر متحد شویم و این پیاده روی جلوه ای از این از این اتحاد است.

به قلم دکتر بیارجمندی فارغ التحصیل دانشگاه وزارت خارجه روسیه

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.